علی دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل؛

پاسخ به سوالات و ابهامات شهروندان در خصوص برنامه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها

پاسخ به سوالات و ابهامات شهروندان در خصوص برنامه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها
علی دهقانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در مصاحبه با روابط عمومی اداره کل، به سوالات و ابهامات شهروندان در خصوص برنامه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها پاسخ می دهد

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی سوالات و پاسخها به شرح ذیل می باشد:

3425

 

سوال: تکلیف افرادی که ماه پیش یارانه دریافت کرده اند ولی در این ماه موفق به دریافت یارانه نشده اند، چیست؟

جواب: افرادی که در مرحله 135 واریز یارانه، مشمول دریافت یارانه نشده اند در زمره دهک 10 جامعه بوده اند و از فرایند دریافت یارانه حدف شده اند.

 

سوال: کسانی که از سال 1393 جامانده از دریافت یارانه ها هستند، چه اقدامی بایستی انجام دهند؟

جواب: تعیین تکلیف جاماندگان از ثبت نام مطابق قانون بودجه سال 1401 بر عهده سازمان هدفمندسازی یارانه ها است و بزودی این سازمان، سامانه ثبت نام را راه اندازی خواهد کرد.

 

سوال: خانوارهایی که از ابتدای پرداخت یارانه ها هیچ یارانهای دریافت نکرده اند و در واقع ثبت نام نکرده اند و اکنون درخواست برقراری یارانه دارند چه اقدامی بایستی انجام دهند؟

جواب: تعیین تکلیف جاماندگان از ثبت نام مطابق قانون بودجه سال 1401 بر عهده سازمان هدفمندسازی یارانه ها است و بزودی این سازمان، سامانه ثبت نام را راه اندازی خواهد کرد

 

سوال: میزان تخصیص یارانه ها به چه صورت بوده است؟

جواب: بر اساس دهک بندی صورت گرفته از خانوارها، به هر نفر از اعضای خانوارهای دهک های یک تا سه400  هزار تومان و به هر یک از اعضای خانوارهای دهک های چهار تا نه 300 هزار تومان واریز شده است

 

   سوال: مبلغ یارانه واریز شده به چه صورت حساب شده است؟

جواب: با توجه به اینکه برخی از خانوارها از تسهیلات ایام کرونا استفاده کرده اند و اقساط این تسهیلات از یارانه خانوار کسر میشود، یارانه فعلی بعد از کسر اقساط تسهیلات به حساب سرپرست خانوار واریزشده است.

 

 سوال: یارانه پرداخت شده برای چه مدت زمانی واریز شده است؟

جواب: یارانه واریز شده برای دو ماه شامل اردیبهشت و خرداد می باشد و در واقع دو پرداخت در زمان واریز یارانه ها برای حساب سرپرستان خانوار صورت پذیرفته است.

 

 سوال: چرا یارانه واریز شده قابل برداشت نیست؟

جواب: مبلغ واریز شده بابت یارانه ها مرحله اول قابل برادشت بوده ولی مرحله دوم قابل برداشت نیست و زمان دقیق برداشت مرحله دوم از طریق اطلاع رسانی های دولت اعلام خواهد شد.

 

سوال: کسانی که مشمول یارانه جدید دولت نشده اند، چگونه بایستی اعتراض نمایند؟

 جواب: ثبت اعتراض خانوارهای محذوف از طریق سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام می شود.  

 

 سوال: کسانی که در دوره ها و سالهای قبل توسط دولت از دریافت یارانه حذف شده اند، چگونه میتوانند برای ثبت اعتراض اقدام نمایند؟

جواب: ثبت اعتراض خانوارهای محذوف از طریق سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir انجام می شود.

 

سوال: چگونه میتوان از جزئیات این طرح مطلع شد؟

جواب: جزئیات دقیق طرح به زودی توسط سخنگوی معاونت رفاه اجتماعی به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید.

 

 سوال: دهکبندی خانوارها بر چه مبنایی انجام شده است؟

جواب: دهک بندی بر اساس شرایط اقتصادی خانوارها و با استفاده از مجموعه ای از داده های درآمدی و دارایی خانوارها انجام شده است و از دقت بالایی برخوردار است.

 

سوال: چرا بعضی از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی حذف شده اند؟

جواب: مبنای اعطای یارانه در این دوره، دهک درآمدی خانوار بوده و چنانچه خانواری در دهک ده قرار گرفته باشد، فارغ از تحت پوشش بودن نهادی خاص، از دریافت یارانه حذف شده است

 

 سوال: چرا بعضی از خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید مشمول دریافت یارانه نشده اند؟

جواب: مبنای اعطای یارانه در این دوره، دهک درآمدی خانوار بوده و چنانچه خانواری در دهک ده قرار گرفته باشد، فارغ از تحت پوشش بودن نهادی خاص، از دریافت یارانه حذف شده است

 

سوال: افرادی که ماه پیش جداسازی خانوار را انجام داده اند، چرا مشمول طرح نشده اند؟

جواب: جداسازی اطلاعات خانوار بر اساس قانون مربوط به سازمان هدفمندسازی یارانه ها میباشد و این افراد بایستی موضوع را از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه ها پیگیری نمایند.

 

سوال: آن دسته از نیروهای مسلح که مشمول این طرح نشده اند، چگونه بایستی درخواست خود را ثبت نمایند؟

جواب: کلیه نیروهای مسلح بایستی برای رسیدگی به این موضوع بایستی از طریق یگان خود پیگیری نمایند

 

 سوال: در صورت اعتراض به دهک بندی خانوارها فرایند ثبت و رسیدگی به اعتراض چگونه می باشد؟

جواب: کلیه خانوارهایی که نسبت به دهک بندی خود اعتراض دارند، بعد از اعلام وزارت می توانند در سامانه حمایت اعتراض خود را ثبت نمایند و دهک درآمدی خانوار خود را مشاهده نمایند. 

 

 سوال: دوره های زمانی پرداخت یارانه جدید چگونه است ؟

جواب: یارانه واریز شده در بیستم اردیبهشت ماه برای دو ماه می باشد و در خصوص دوره های زمانی بعدی پرداخت از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 سوال: آیا در تعداد اعضای خانوار جهت دریافت یارانه سقف درنظر گرفته شده است یا به همه اعضای خانوار مبلغ یارانه تعلق می گیرد ؟

جواب: یارانه واریز شده به ازای هر عضو خانوار واریز شده است. به ازای هر عضو در دهک های یک تا سه مبلغ 400هزار تومان و برای هر عضو دهک های چهار تا نه مبلغ 300 هزار تومان واریز شده است.

 

 سوال: آیا امکان برداشت نقدی از یارانه واریزی وجود دارد؟

جواب: جزئیات نحوه برداشت از مبلغ یارانه واریز شده از طریق وزارت اطلاع رسانی خواهد شد.

 

 سوال: جهت خرید از محل یارانه آیا سقف روزانه تعریف می شود؟

جواب: جزئیات نحوه برداشت از مبلغ یارانه واریز شده از طریق وزارت اطلاع رسانی خواهد شد.

 

سوال: تکلیف خانوارهایی که قرار است در آینده از فرایند دریافت یارانه حذف شوند، چیست؟

جواب: هر گونه تصمیم دولت در خصوص حذف یارانه دهک های بالای درآمدی بر اساس قانون خواهد بود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس قانون بودجه 1401 مکلف است نسبت به حذف یارانه خانوارهای پردرآمد اقدام نماید

 

سوال: یارانه جدید به کدام حساب افراد واریز شده است؟

جواب: این یارانه همانند یارانه های قبلی به حساب سرپرست خانوار که نزد سازمان هدفمندسازی یارانه ها ثبت شده ، واریز شده است 

 

 سوال: افرادی که کارت بانکی آنها دچار مشکل شده است، چه اقدامی باید انجام دهند؟

جواب: واریز یارانه ها به حساب سرپرست خانوار انجام شده است و مفقود شدن کارت، انقضای کارت و ...ارتباطی به عدم واریز آن ندارد. این افراد برای حل مشکل خود بایستی به بانک مربوطه مراجعه نمایند. 

 

سوال: آیا پیامکی حاوی لینک اعتراض برای محذوفین ارسال شده است؟

جواب: اعتراضات صرفاً از طریق مراجعه مستقیم متقاضی به سامانه hemayat.mcls.gov.ir ثبت خواهد شد و به منظور پیشگیری از کلاهبرداری های احتمالی، افراد بایستی پیام های ارسالی حاوی هر گونه لینک یانشانه های اینترنتی مشابه از سرشماره های نامعتبر را نادیده بگیرند.

 

سوال: سرپرستان خانوارهایی که حساب یارانه آنها مسدود شده است،چه اقدامی باید انجام دهند؟

جواب: رسیدگی به این مشکلات ارتباطی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد و این افراد بایستی برای حل مشکل خود به بانک عامل مراجعه نمایند.

 

سوال: خانوارهایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند و مبلغ یارانه فرزند واریز نشده است چه اقدامی باید انجام دهند؟

جواب: واریز یارانه ها بر اساس آخرین اطلاعات ساختار خانوار نزد سازمان هدفمندسازی یارانه ها انجام شده است و پیگیری این موضوع بایستی از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه ها انجام شود

 

سوال: آیا شماره تلفن خاصی برای اطلاع از نحوه واریز وجود دارد؟

جواب: بله. کلیه سرپرستان خانوار از طریق شمارهگیری 09200006369 میتوانند با وارد کردن کد ملی سرپرست و سپس وارد نمودن شماره تلفنی که به نام سرپرست خانوار میباشد، از وضعیت یارانه پرداختی مطلع شوند 

 

 

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۲۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید